SOROBAN NA LEKCJACH MATEMATYKI

"Soroban na lekcjach matematyki" pod takim hasłem odbywają się zajęcia kółka matematycznego dla dzieci z klasy II i III w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Głowaczowej. Soroban – to liczydło, które pochodzi z Dalekiego Wschodu, a dokładnie z Japonii. W epoce zaawansowanych technologii, liczydło straciło swoją główną funkcję użytkową. Dziś najpewniejszym sposobem sprawdzenia obliczeń, jest wykorzystanie kalkulatora. Jednak jest miejsce, gdzie soroban może być najważniejszy, to szkoła i początki nauki matematyki. Liczenie na nim odbywa się za pomocą koralików. Można na nim wykonywać dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, a co najważniejsze, algorytmy tych działań są prawie identyczne z pisemnym dodawaniem odejmowaniem, mnożeniem i dzieleniem jakiego uczymy w szkole. Dziecko może płynnie przejść od konkretu do symbolu. Może również bardzo wcześnie rozpocząć naukę algorytmów podstawowych działań arytmetycznych. 

W takiej sytuacji nauka pisemnych działań, będzie jedynie przelaniem na papier zdobytej wcześniej wiedzy. Soroban w połowie lat dziewięćdziesiątych, był obowiązkowym wyposażeniem wszystkich japońskich urzędników, a dawniej biznesmeni sprawdzali na nim poprawność obliczeń komputerowych. Pomysłodawcą i realizatorem takich zajęć  w szkole w Głowaczowej jest p. Ewa Baryłecka. Liczydła zostały wykonane przez pana Marka Knycha, a materiał pozyskaliśmy dzięki ofiarności pana Piotra Milasa. Uczniowie pracują na liczydłach podczas zajęć ale są one również udostępniane im do domów. Realizacja programu ma wdrożyć dzieci (już od najmłodszych lat) do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, do udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. W tym miejscu należy dodać, że uczniowie wykonują zadania wykraczające poza materiał klasy II i III szkoły podstawowej, gdyż wykonują działania na bardzo dużych liczbach. Dzieci w tym roku szkolnym opanowały już dodawanie na skrobanie i miały możliwość porównać swoje umiejętności z umiejętnościami uczniów klasy IV. Na dzień dzisiejszy możemy pochwalić się uzyskanym Certyfikatem Przyjaciela Matematycznego ZOO. Więcej informacji na ten temat można przeczytać na stronie: KLIK.

E. Baryłecka